Historia DTŚ S.A.
Historia Spółki Akcyjnej DROGOWA TRASA ŚREDNICOWA w nierozerwalny sposób jest związana z historią budowy Drogowej Trasy Średnicowej. Spółkę powołano do życia w ostatnich tygodniach 1992 roku, aby w nowych warunkach społeczno-gospodarczych stworzyć możliwość kontynuowania rozpoczętej przez Dyrekcję Budowy Tras Komunikacyjnych (DBTK) w Katowicach w 1982 roku realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: „DROGOWA TRASA ŚREDNICOWA Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Katowice – Gliwice”.
Aby w powstałej nowej sytuacji doprowadzić do wybudowania tej podstawowej i oczekiwanej przez mieszkańców aglomeracji górnośląskiej trasy komunikacyjnej, trzeba było powołać nowy podmiot gospodarczy. Drogowa Trasa Średnicowa traktowana jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku jako inwestycja centralna, w wyniku wprowadzonej 1 stycznia 1999 r. reformy administracyjnej państwa stała się wspólnym zadaniem dla władz samorządu terytorialnego Województwa Śląskiego oraz miast, przez teren których miała przebiegać. Aby umożliwić jej dalsze finansowanie ze środków budżetowych oraz kredytu z EBI zawarto tzw. „Porozumienie Dziesięciu” pomiędzy Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej, Wojewodą Śląskim, Zarządem Województwa Śląskiego, Zarządami Miast oraz Zarządem DTŚ S.A. w Katowicach, które przekazywało Zarządowi Województwa Śląskiego funkcję inwestora i koordynatora realizacji, a Spółce DTŚ S.A. powierzyło pełnienie funkcji inwestora zastępczego – zarządzającego projektem.
W wyniku tych działań do 2006 roku udało się zakończyć realizację etapu „DTŚ Wschód” od węzła z drogą krajową DK 86 w Katowicach do ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej (rondo w Chebziu).
Mimo wielu kolejnych trudności i przerw w budowie, realizację etapu „DTŚ Zachód” udało się zakończyć w grudniu 2015 roku i oddać do użytku w marcu 2016r. , co pozwala mieszkańcom konurbacji górnośląskiej korzystać w pełni z wszystkich zalet DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ.
Zakończenie budowy DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ to przede wszystkim zwieńczenie okresu 23 lat pracy Spółki Akcyjnej „Drogowa Trasa Średnicowa” dla dobra regionu, ale i początek kolejnego etapu działalności Spółki w nowych projektach infrastrukturalnych na terenie całego kraju.
DTŚ SYMBOL WIELKIEJ ZMIANY
Kalendarium Drogowej Trasy Średnicowej
1958 | po raz pierwszy zlokalizowano w planach zagospodarowania przestrzennego przebieg trasy Katowice-Gliwice (pod nazwą TRASA ŚREDNICOWA Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). |
1977 | po raz pierwszy – pod obecną nazwą – tj. DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ, pojawiła się w planie generalnym zagospodarowania przestrzennego woj. katowickiego, rozpoczęto również opracowywanie założeń techniczno-ekonomicznych i projektów dla fragmentów trasy. |
1978-80 | równolegle przystąpiono do prac przygotowawczych polegających na drobnych robotach ziemnych i przezbrojeniowych. |
IV.1981 | przerwanie wszystkich podjętych do tego czasu działań inwestycyjnych w związku z ogólnym kryzysem gospodarki w Polsce. |
24.06.1982 | Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 132/82 uznającą wagę tej inwestycji dla funkcjonowania i rozwoju województwa katowickiego. |
IX.1982 | utworzenie Dyrekcji Budowy Tras Komunikacyjnych (DBTK) z siedzibą w Katowicach z zadaniem realizacji DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ (DTŚ). |
VI.1984 | Prezydium Rządu PRL wprowadziło budowę DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ – jako inwestycję centralną – do projektu Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego na lata 1980-90. |
1985/86 | rozpoczęcie budowy DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ. |
1986-90 | realizacja niewielkiego zakresu, realizacja inwestycji centralnej nie nabrała tempa – brak środków finansowych w budżecie centralnym. |
1990-94 | praktyczne wstrzymanie realizacji inwestycji z powodów dalszego braku środków finansowych, prowadzono wyłącznie roboty zabezpieczające. |
1993 | powołanie Spółki "Drogowa Trasa Średnicowa S.A." w miejsce działającej od września 1982 r. Dyrekcji Budowy Tras Komunikacyjnych (DBTK) w Katowicach. |
1994 | wznowienie inwestycji i kontynuowanie budowy ze środków budżetu państwa (inwestycja centralna). kontynuacja budowy DROGOWEJ TRASY ŚREDNICOWEJ do 1998 r., przekazanie do eksploatacji n/w odcinków:
|
8.10.1998 | podpisanie przez Rząd RP umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) na częściowe kredytowanie budowy DTŚ (DTŚ Wschód). |
7.06.1999 | zawarcie "Porozumienia 10-ciu" w sprawie kontynuacji budowy DTŚ po reformie administracyjnej. |
1999-2006 | przekazywanie do eksploatacji kolejnych odcinków DTŚ:
|
X.2007 | podpisanie przez Rząd RP umowy kredytowej z EBI na kontynuowanie budowy DTŚ (DTŚ Zachód), |
2007-2011 | dostosowanie dokumentacji technicznej etapu DTŚ-Zachód do zmienionych przepisów i procedur administracyjnych. |
2008-2011 | oddanie do eksploatacji kolejnych odcinków DTŚ: |
2012-2015 |
ostatni etap realizacji inwestycji DROGOWA TRASA ŚREDNICOWA, oddanie do eksploatacji kolejnych odcinków:
|
XII.2015 | zakończenie prac budowlanych przy realizacji ostatniego odcinka DTŚ w Gliwicach (G2). |
19.III.2016 | uroczystość otwarcia odcinka od ul. Kujawskiej-Błonie do węzła DK88 z ul. Portową w Gliwicach (G2) kończącego realizację całej inwestycji DROGOWA TRASA ŚREDNICOWA Gliwice – Katowice. |